Najszybszy motocyklista
14 lutego 1990 r. w Bonneville Salt Flats w Utah (USA) amerykański motocyklista
Dave Campos na swoim udoskonalonym Easyriderze długości 7 metrów, napędzanym
dwoma silnikami Ruxton Harley Davidson o pojemności 1491 ccm ustanowił światowy
rekord szybkości. Średnia prędkość Camposa wynosiła 518,44 km/h a
najszybsze okrążenie toru pokonał z szybkością 519,59 km/h.
Najszybszy na tylnym kole
Patrick Furstenhoff (Szwecja) osiągnął prędkość 307,9 km/h jadąc na
tylnym kole swojego motocykla w Bruntingthorpe Proving Ground w Leics (Anglia)w
kwietniu 1999 r.
Największa odległość na tylnym kole
Yasuyki Kudo pokonał 5 maja 1991 r. dystans 331 km non stop na tylnym kole
swojej Hondy TLM 220 R na torze testowym w Tsukiba (Japonia)
Największa odległość na przednim kole
Należy do Craiga Jones’a, który 15 sierpnia 2003 r. przejechał na
motocyklu Buell 266 metrów rozpędzając się do prędkości 208 km/h.
Największa prędkość jadąc za motocyklem
Gary Rothwell w kwietniu 1999 r. jadąc na butach z tytanową podeszwą z tyłu
motocykla osiągnął maksymalną prędkość 251,54 km/h.
Najdłuższy skok motocyklem do tyłu
Roger „Mr. Backwards” Riddell (USA) przeskoczył nad 7 samochodami,
co dało odległość 18,29 m jadąc do tyłu motocyklem Honda o poj. 650 ccm we
Franklin w Indianie w maju 1987 r.
Skok motocyklem między dwoma budynkami
1 sierpnia 1998 r. w Los Angeles Joe Reed (USA) przeskoczył między dwoma
budynkami o wysokości 44,2 m na motocyklu enduro o poj. 250 ccm. Odległość
między budynkami wynosiła 19,8 m. Reed rozpędził się wcześniej na odcinku
35 metrów.
Najdłuższy skok quadem
17 kwietnia 2000 r. zawodowy kaskader z Australii Matt Coulter wykonał najdłuższy
skok quadem nad 14 samochodami Honda CRV. Odległość wyniosła 40,9 m.
Najdłuższy skok wykonany przez kobietę
Fiona Beale w sierpniu 1997 r. na swoim Kawasaki KX 500 przeskoczyła nad 12 ciężarówkami
osiągając wynik 57,9 m.
Najdroższy motocykl
Najdroższym motocyklem produkowanym na świecie jest Morbidelli 850 V8, którego
cena detaliczna wynosi 102 872 dolary.
Najdłuższy motocykl
W 1996 roku Douglas i Roger Bell z Perth (Australia) zaprojektowali i zbudowali
motocykl o rekordowej długości 7,6 m i wadze 2 ton. Wielki Ben, bo tak go
nazwali osiągnął rekordową prędkość 177 km/h.
Najmniejszy motocykl
W 1990 r. Simon Timperley i Clive Williams z firmy Progressive Engineering Ltd.
(Anglia) zaprojektowali i zbudowali motocykl o rozstawie osi 10,8 cm i wysokości
siodełka 9,5 cm. Pojazd, którego koła miały 1,9 cm i 2,4 cm średnicy
przejechał odległość 1 metra.
Najstarszy motocykl
Pierwszym motocyklem napędzanym silnikiem z zapalaniem wewnętrznym był
Einspur zbudowany przez Gottlieba Daimlera w Bad Cannstatt w Niemczech w 1885 r.
Maszyna, na której pierwszy jeździł Wilhelm Maybach miała drewniana ramę i
osiągała prędkość 19 km/h. Napędu dostarczał jednocylindrowy silnik
czterosuwowy o pojemności 264 ccm i mocy 0,5 KM przy 700 obr./min.
Największy producent motocykli
Honda Motor Company z Japonii ma w 34 krajach świata 95 zakładów
produkcyjnych wytwarzających motocykle i samochody. W 1998 r. firma sprzedała
5,1 mln pojazdów na całym świecie.
Producent skuterów o najdłuższej tradycji
Włoska firma Vespa jest najstarszym producentem skuterów. W grudniu 1945 r.
prototyp pierwszego skutera Vespa został przetestowany z pomyślnym wynikiem.
Jego produkcję rozpoczęto w kwietniu 1946 r. W 1949 r. firma otrzymała królewski
przywilej zaopatrywania w skutery księcia Edynburga.
Najszybszy motocykl produkowany seryjnie
Motocykl Suzuki Hayabusa GSX 1300R napędzany silnikiem DOHC o poj. 1298 ccm z
czterema zaworami na cylinder i elektronicznym wtryskiem paliwa wyposażonym w
system RAM-AIR, osiąga prędkość 312 km/h. Przy stosunkowo niewielkiej masie
własnej równej 215 kg, motocykl osiąga moc 173 KM przy 9800 obr./min.
Najszybsza podróż motorowerem dookoła świata
Od 18 kwietnia do 9 czerwca 1997 r. Nick Sanders (Anglia) pokonał dystans 32
074 km, okrążając glob w rekordowym czasie 30 dni i 20 godzin zaczynając i
kończąc podróż w Calais (Francja)
Najdłuższa podróż motorowerem
Adam Paul przejechał rekordowy dystans 77 246 km z przylądka Horn w Chile do
przylądka Dobrej Nadziei w RPA na motorowerze Honda o poj. 90 ccm. Jego podróż
trwała od 10 kwietnia 1996 r. do 15 marca 1998 r.
Najdłuższe podróże motocyklem
Argentyńczyk Emilio Sciotto najdłużej podróżował motocyklem, Hondą Gold
Wing pokonując dystans ponad 735 tys. km. Podróż rozpoczął 17 stycznia 1985
r. w Buenos Aires, gdzie powrócił 2 kwietnia 1995 r. W drodze odwiedził 214
państw, nauczył się pięciu języków, sześć razy wsadzano go do wiezienia,
zużył 42 000 litrów paliwa, 12 akumulatorów, 700 litrów oleju i 86 opon.
Podróżnicy Jim Rogers i Tabitha Estabrook z Nowego Jorku (USA) pokonali na
swoich motocyklach dystans 91 766 km na sześciu kontynentach. Wyruszyli z
Nowego Jorku w marcu 1990 r. a powrócili w listopadzie 1991 r.
Najszybsze podróże
Motocyklowa para z Anglii pobiła dwa rekordy Guinnessa - w ciągu 2002 roku
przejechali motocyklem BMW R1150GS 31 312 km w ciągu 19 dni, co daje około
1650 km dziennie. W tym roku przejechali 27 312 km w 35 dni, pomiędzy Prudhoe
Bay (Alaska) i Ushuaia w południowej Argentynie.
Najdłuższa jazda non stop
Najdłużej non stop - 1001 godz. - jeździł skuter Kinetic Honda DX 100ccm, na
którym 22 kwietnia do 3 czerwca 1990 r, Har Parkash Rishi, Amarjeet Singh i
Navjot Chadha z Indii w Traffic Park w Pune (stan Maharasztra, Indie) pokonali
odległość 30 965 km.
Kobieta na motocyklu dookoła świata
Pierwszą kobietą, która samotnie objechała świat była Monika Vega z Rio de
Janeiro. Jej podróż na motocyklu Honda 125 ccm rozpoczęła się w Mediolanie
(Włochy) 7 marca 1990r. a skończyła również we Włoszech 24 maja 1991 r. po
pokonaniu 83 500 km i odwiedzeniu 53 państw.
Najwięcej osób na motocyklu
47 żołnierzy upchano 15 września 1995 r. w Brasilii (Brazylia) na motocyklu
Harley Davidson o pojemności 1200 cm3
Najstarszy motocyklista
Arthur Cook (ur. 13 czerwca 1895 r.) w Exter (Anglia) codziennie jeździ na
swoim motocyklu Suzuki GN 125 GS Special. (dane z 2000 r.)
Najlepszy motocyklista
Najwięcej tytułów mistrza świata (15) wywalczył Giacomo Agostini (Włochy):
7 w klasie 350 ccm (1968-1974) i osiem w klasie 500 ccm (1966-1972) Agostini
jako jedyny zdobywał dwa tytuły mistrza świata przez pięć kolejnych lat
1968-1972. Pomiędzy 24 kwietnia 1965 r. i 25 września 1977 r. Agostini wygrał
122 wyścigi: 68 w klasie 500 ccm i 54 w klasie 350 ccm w zawodach mistrzostw świata
w tym rekordowe 19 w 1970 r.
Rekord ilości zwycięstw w całej karierze wynosi 79 i należy do Rolfa Bilanda
w klasie motocykli z wózkiem bocznym.
Najwięcej zwycięstw w supercrossie
Najwięcej zwycięstw - 5 - odniósł Jeremy McGrath (USA), który wygrał
Mistrzostwa Supercross 250 ccm w latach 1993 - 1996 i w 1996 roku. McGrath zwyciężał
również w Mistrzostwach Świata w 1994 i 1995 roku.
Najwięcej zwycięstw w Tourist Trophy
Joey Dunlop (Irlandia) w latach 1977 - 1998 odniósł aż 23 zwycięstwa w wyścigach
Tourist Trophy rozgrywanych na wyspie Man.
Najwięcej zwycięstw w sezonie
Australijczyk Michael Doohan zwyciężył 12 razy w sezonie 1997 w motocyklowej
klasie 500 ccm i jest to rekordowe osiągnięcie w jednej klasie i w jednym
sezonie. Zwycięstwo z 4 października 1998 r. dało Doohanowi 5 tytuł mistrza
świata z kolei.
Najmłodszy zwycięzca w Pucharze Świata
Najmłodszym motocyklistą, który wygrał zawody Pucharu Świata jest Włoch
Marco Melandri. Mając 15 lat zwyciężył w zawodach Grand Prix Holandii w
Assen w czerwcu 1997 r. w klasie 125 ccm jadąc w zespole Benettona na motocyklu
Matteoni.
Najdłuższy tor motocyklowy
Najdłuższym torem używanym w wyścigach motocyklowych jest długi na 80,72 km
i posiadającym 264 zakręty tor Mountain na wyspie Man. Na tym torze od 1911 r.
odbywa się prestiżowy wyścig Tourist Trophy.
Najszybszy tor motocyklowy
Największa średnia prędkość jednego okrążenia na motocyklu na torze
zamkniętym wynosi 257,958 km/h. Rekord ten ustanowił w Yvon du Hamel (Kanada)
jadąc na zmodyfikowanym Kawasaki Z1 o poj. 903 ccm na torze Dayton
International Speedway na Florydzie (USA) o długości 4,02 km i nachyleniu 31
stopni w marcu 1973 r. Czas okrążenia wyniósł 56,149 sek.
Najszybszy tor drogowy
Najszybszym torem drogowym był Francorchamps koło Spa w Belgii, o dł. 14,12
km. 3.07.1977 r. podczas Grand Prix Belgii Barry Stephen Frank Sheene (Wielka
Brytania) pokonał okrążenie w 3 min. 50,3 s (ze średnią prędkością
220,721 km/godz.) na czterocylindrowym Suzuki o poj. 495 cm3 Wtedy też ustanowił
rekord w wyścigu na 10 okrążeń (141,20 km), z czasem 38 min. 58,5 s (średnia
pręd. 217,370 km/godz.).
Motocyklowa piramida
Grupa Shwet Ashwas złożona z hinduskich żandarmów utworzyła 22. 09. 1995 r.
w Bangalore (Indie) piramidę składającą się ze 133 ludzi na 11 motocyklach.
"Konstrukcja" przejechała 350 m.
Największa moc silnika motocyklowego
Światowy rekord w podnoszeniu osiągów silnika motocyklowego uzyskał Terry
Kizer, zwany MR. Turbo, doprowadzając silnik Kawasaki Ninja do niewiarygodnych
459,9 KM, przez co osiągnął prędkość maksymalną 370 km/h. Motocykl Kizera
ma światła, kierunkowskazy, lusterka i (przynajmniej teoretycznie) spełnia
wymagania dopuszczające go do ruchu publicznego